Samen met je collega’s leer je omgaan met onbegrepen en/of agressief gedrag in het speciaal onderwijs.
Omschrijving
Ook in stressvolle en agressieve situaties hebben onze leerlingen ondersteuning. Alleen is dat vaak een stuk lastiger als we te maken hebben met leerlingen die wel eens agressief gedrag laten zien. Tijdens deze basistraining weerbaarheid leer je omgaan met stress en agressie in het speciaal onderwijs. Er is voldoende tijd voor eigen inbreng om de training aan te laten sluiten op de praktijksituaties die plaatsvinden.
Doel
Na afloop van deze training:
- Heb je inzicht in wat stress is.
- Heb je inzicht in je eigen stressreacties en het herkennen van stress bij een ander.
- Heb je interventies geleerd die altijd en overal toepasbaar zijn om eigen of andermans stressreactie positief te kunnen beïnvloeden.
- Heb je inzicht in agressie i.c.m. met ontwikkelingsniveau.
- Heb je inzichtelijk dat eigen (lichamelijke) reactie agressie beïnvloedt.
- Heb je verbale en fysieke handelingen/technieken aangeleerd om veilig mee te bewegen in verbale en fysieke agressieve situaties met een leerling. O.a. meebewegen, positie, afweren (bij bijv. slaan) en pols/haar/kleding bevrijdingen.
Voor wie
Voor alle medewerkers die te maken hebben met stress en/of agressie in het speciaal onderwijs.
Inhoud van de training
Tijdens deze tweedaagse training leer je op een interactieve manier omgaan met agressie in het speciaal onderwijs.
We gaan aan de slag met stress, wat is dat nu en hoe kun je dit positief beïnvloeden, zowel in het werk, maar ook thuis. Maar waarom is het zo belangrijk om dit te herkennen en te beïnvloeden in het contact met onze leerlingen? Op een interactieve manier gaan we hier mee aan de slag.
Daarnaast koppelen we het ontwikkelingsniveau en bijkomende problematiek aan de agressie die we tegenkomen. Klopt het wel hoe we naar het gedrag en de leerlingen kijken? Klopt het dat we ons soms boos voelen en leerlingen verantwoordelijk stellen voor wat ze doen en daarom onbedoeld afstand creëren? Via casuïstiek uit de eigen praktijk gaan we hier mee aan de slag.
Ook gaan we met elkaar de mat op om te leren hoe je op een menswaardige en veilige manier kan reageren op verbale en fysieke agressie. Bijvoorbeeld bij een klap of als iemand je knijpt of krabt. Dit allemaal met technieken waar de menswaardigheid voorop staat. Menswaardig reageren en agressie gaan namelijk prima samen!
Werkvormen en opdrachten
De werkvormen tijdens de lesdagen zijn onder meer casusbesprekingen, opdrachten in kleine groepjes en ervaringsoefeningen. We verwachten een actieve deelname van je.
Studiebelasting
Twee lesdagen: 14 uur.
Niveau van de training
De training is op MBO/HBO niveau.
Bewijs van deelname
Na het succesvol afronden van de training ontvangen deelnemers een bewijs van deelname. Hiervoor is het noodzakelijk dat je beide dagen volledig aanwezig bent.