Weerbaarheidstraining jeugdzorg en gezinsondersteuning.

Agressie is een steeds groter probleem in de jeugdzorg. Medewerkers van de jeugdzorg krijgen steeds vaker te maken met verbale, fysieke, of seksuele agressie van cliënten, patiënten, of hun familieleden. Dit kan een grote impact hebben op de veiligheid en het welzijn van de medewerkers, zowel fysiek als mentaal.

Weerbaarheidstraining kan medewerkers van de jeugdzorg helpen om beter om te gaan met agressie en stress. Tijdens de weerbaarheidstraining leren medewerkers hoe ze agressie kunnen herkennen, hoe ze kunnen reageren op agressie, en hoe ze zichzelf en de ander kunnen beschermen. Daarnaast leren medewerkers hoe ze met stress kunnen omgaan, zowel op de korte als de lange termijn.

Weerbaarheidstraining voor medewerkers jeugdzorg: omgaan met agressie en stress

Na afloop van deze training:

  • Heb je inzicht in wat stress is en hoe het invloed kan hebben op je eigen gedrag en reacties.
  • Heb je inzicht in je eigen stressreacties en het herkennen van stress bij een ander.
  • Heb je interventies geleerd die je kunt toepassen om je eigen stressreactie te verminderen en om de stressreactie van een ander te beïnvloeden.
  • Heb je inzicht in agressie.
  • Heb je inzichtelijk dat je eigen (lichamelijke) reactie agressie kan uitlokken of versterken, en dat dit ook positief kan uitwerken.
  • Heb je verbale en/of fysieke handelingen/technieken aangeleerd om veilig mee te bewegen in verbale/fysieke agressieve interacties met een bewoner.

Voor wie
Voor alle medewerkers die te maken hebben met stressvolle situaties en/of agressie in de jeugd hulpverlening.

Inhoud van de training
Tijdens deze tweedaagse training leer je op een interactieve manier omgaan met stress en agressie, met als doel om een veilige en menswaardige ondersteuning te bieden aan cliënten met onbegrepen gedrag.
We gaan aan de slag met stress, wat is dat nu en hoe kun je dit positief beïnvloeden, zowel in het werk (maar ook thuis). Maar waarom is het zo belangrijk om dit te herkennen en te beïnvloeden in het contact met onze bewoners? Op een interactieve manier gaan we hier mee aan de slag.
Daarnaast leer je hoe je onbegrepen gedrag kunt begrijpen vanuit het ontwikkelingsniveau van de cliënt. Klopt het wel hoe we naar het gedrag en degene die dit laat zien kijken? Klopt het dat we ons boos voelen en onze cliënten verantwoordelijk stellen voor het probleemgedrag en daarom onbedoeld afstand creëren? Via casuïstiek uit de eigen praktijk gaan we hier mee aan de slag.
Ook leer je hoe je op een menswaardige en veilige manier kunt reageren op agressie, met behulp van praktische oefeningen. Dit allemaal met technieken waar de visie menswaardigheid voorop staat. Want onbegrepen gedrag mag een menswaardige ondersteuning niet in de weg staan.

Werkvormen en opdrachten
De werkvormen tijdens de lesdagen zijn onder meer casusbesprekingen, opdrachten in kleine groepjes en ervaringsoefeningen. We verwachten een actieve deelname van je.

Studiebelasting
Twee lesdagen: 14 uur.

Niveau van de training
De training is op MBO/HBO niveau.

Certificaat
Na het succesvol afronden van de training ontvangen deelnemers een certificaat. Hiervoor is het noodzakelijk dat je beide dagen volledig aanwezig bent.

Accreditatie
SKJ: 11.75 punten.

Groepsgrootte
Maximaal 15 deelnemers.

Contact